תוכניות העשרה – מילון מונחים

קיימים מספר מונחים מבלבלים וחופפים בתחום תוכניות ההעשרה לבתי ספר, שכדאי להכיר:

תל"ן – תכנית לימודים נוספת:

תל"ן הוא השם הכללי לתוכניות העשרה לבתי ספר שמי שמלמד אותן אינו מורה של משרד החינוך, אלא מדריך של חברה חיצונית או עובד עצמאי. תוכניות לימודים נוספות מתבצעות בביה"ס במהלך יום הלימודים ומשובצות במערכת הלימודים הרגילה. בית הספר משתמשים בתוכניות ההעשרה למספר מטרות עיקריות:

  1. למידה חווייתית במיוחד, המדגישה את הפנים הרגשיים והחברתיים (SEL). למידה כזו מיועדת לקדם מודעות עצמית אצל התלמידים, לקדם את יכולת הניהול העצמי ואת המודעות החברתית, לפתח מערכות יחסים ואת יכולות לקבל ההחלטות באופן אחראי וכן לשפר את עמדות התלמידים ואמונותיהם לגבי העצמי. השילוב בין חוויה חברתית משמעותית לבין קידום בטחון עצמי ויכולות תקשורת בין אישית מאפיין את תכנית חוק ומשפט ואת תכנית קוסמים צעירים.
  2. תמיכה ותגבור לימודי הליבה וכישורי הלמידה. מיומנויות למידה הן יכולות כלליות הנרכשות בלימוד ובאימון, אשר תומכות ומנחות חשיבה, למידה והתפתחות, ללא תלות בסוג הידע. מיומנויות למידה אלה ניתנות להעברה בין תחומי דעת ומאפשרות שימוש יעיל ומותאם בידע, בניסיון ובערכים במגוון רחב של הקשרים. לדוגמה באמצעות תכנית הלוגיקה.
  3. פיתוח והדגשת הייחודיות הבית ספרית.

בית הספר או הרשות המקומית משלמים למי שמבצע את התל"ן עבור השיעורים. ברוב המקרים נקבע מחיר לשעת הוראה במסגרת התל"ן. המחיר כולל לרוב את כל הציוד ועזרי הלימוד הנדרשים לביצוע התוכנית, את שכר המדריך.כה וכל עלות נוספת הכרוכה בביצוע התוכנית.

בגלל אופיין, חלק מתוכניות ההעשרה מתאימות לכיתה מלאה, בת עד 40 תלמידים, לדוגמה תוכנית הלוגיקה ואילו תוכניות אחרות מתאימות למספר תלמידים קטן יותר, לדוגמה תוכניות חוק ומשפט וקוסמים צעירים.

קרן קרב:

תכנית קרב למעורבות בחינוך (נקראה פעם קרן קרב וזה עדיין שם שגור שלה) מפעילה תוכניות העשרה בעשרות רשויות ובמאות בתי-ספר וגני ילדים. אם תכנית קרב פועלת ביישוב שלכם, אתם כנראה יודעים זאת. אם תכנית קרב לא פועלת ביישוב שלכם, אתם יכולים לפנות לרשות המקומית ולבקש שתשתתף בתוכנית.

ביישובים שבהם תכנית קרב פועלת, היא מבצעת את תוכניות ההעשרה באמצעות חברות חיצוניות וגם באמצעות תוכניות ששייכות לקרב. קרן קרב מאפשרת לבצע את תוכניות ההעשרה בביה"ס על פי נהלים ברורים ומסודרים ועם גב ניהולי מתאים.

סלי העשרה:

סלים תקציביים שבית הספר מקבל כדי שתהיה להנהלה גמישות פדגוגית וניהולית והיא תוכל להחליט בעצמה באיזו דרך להוציא את תקציבה. התקציב של ביה"ס מופקד אצל הרשות המקומית והיא מנהלת אותו על פי החלטות בית הספר.

ישנם 4 סלים עיקריים: 

  1. סל מענים פדגוגיים ורגשיים
  2. סל חינוך חברתי ערכי והעשרה –
  3. סל מנהיגות חינוכית: צוות חינוכי והורים
  4. סל מענים לאוכלוסיות במיקוד

ביה"ס יכול להשתמש בכסף שמשרד החינוך מעמיד לרשותו באופן גמיש, במספר תנאים שמשרד החינוך קובע. בין השאר, ביה"ס יכול לרכוש באמצעות התקציב של סלי ההעשרה תוכניות העשרה.

רכישת תוכניות ההעשרה מתבצעת באמצעות מערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) המקוונת על ידי בית הספר.

מדריכות.ים ומורות.ים:

תוכניות העשרה מבוצעות על ידי מדריכות.ים שאינם עובדי משרד החינוך. הם מועסקים על ידי החברה המפעילה את תוכנית ההעשרה (או שהם עשויים להיות עצמאים, או עובדים של תכנית קרב למעורבות בחינוך). החברה משלמת את שכרו של המדריך.כה וגם את כל ההוצאות הנלוות (נסיעות, הוצאות סוציאליות, ביטוחים).

כיוון שהמדריך.כה הם אלה שמגיעים לכיתה ועומדים בקשר יום-יומי עם התלמידים.ות ועם הצוות החינוכי, איכות המדריך.כה היא הפרמטר המשמעותי ביותר בהצלחת תוכנית ההעשרה בבית הספר. מנהלות.ים ומורות.ים בבתי ספר שפועלות בהם תוכניות העשרה יודעים ש-"התוכנית קמה ונופלת על המדריכה.ך".

Share:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
תוכניות העשרה

תוכניות העשרה לבתי ספר תורמות להתפתחות האישית של התלמידים ולבניית

עוד »
תכניות העשרה לבתי ספר

ביטחון עצמי הוא מיומנות חיים חשובה ביותר המסייעת בכל משימה

עוד »
תכנית העשרה לבית ספר

תוכניות העשרה לבתי ספר מוסיפות פן שונה וחווייתי ללמידה, לתלמידים

עוד »
דילוג לתוכן