תכנית לוגיקה

תכנית לוגיקה

איפה ההיגיון – כיתות א'-ב'. 

חושבים או מחשבים – כיתות ג'-ד', ה'-ו'.

בחדר הכושר של המוח, נרים משקולות של חשיבה מתמטית-לוגית, נעשה מתיחות של חשיבה המצאתית, נרוץ במסלול החשיבה המילולית, ונעשה הרפיה בחשיבה מרחבית ויצירתית. כדי להצליח בתכנית האימונים, נקפיד ליצור אצל כל ילד את תחושת המסוגלות והביטחון ביכולתו.

מטרות התכנית:

פיתוח מיומנות אישית של כל תלמיד:

  • תחושת מסוגלות עצמית לחשיבה ופתרון בעיות.
  • תרבות של חשיבה בכיתה, שתתבטא בשפת חשיבה משותפת.
  • מיומנויות למידה בדגש על זיכרון, הבחנה בפרטים ועוד.

העשרת הידע בתחומים מרכזיים:

  • עוגני חשיבה לפתרון בעיות.
  • סוגי חשיבה ואסטרטגיות פתרון בעיות.
  • חשיבה פסיכומטרית ופתרון מבחני ברירה מרובה (אמריקאים).

אופי הפעילות:

כל נושא בתכנית מיוחד ב-2 דרכים: צורת החשיבה אותה אנו מאמנים; וסוג המשחקים והאתגרים שישמשו 'מסלול אימונים' לסוג החשיבה הזה. 

לאחר שהמדריך יציג את האתגר החשיבתי של השיעור – משחק, ציור-חידה, סיפור בלשי וכו' – התלמידים יעבדו עצמאית ויתקדמו בקצב אישי. המדריך יכוון את התקדמותם ויסייע להם לחוש בטחון ביכולתם.

כיוון שנעבוד במגוון גדול של אופני חשיבה, בכל נושא יתחלפו 'הכוכבים' בכיתה. תלמידים שמתקשים לרוב בצורות החשיבה הנפוצות יותר בביה"ס – המילולית והמתמטית – יתבלטו וירכשו בטחון כשנתמקד בחשיבה מרחבית, צורנית, יצירתית או המצאתית.

'איפה ההיגיון' ו-'חושבים או מחשבים'.

הן תכניות דומות בעקרונות ההפעלה שלהן ושונות בסוג וברמה של אתגרי החשיבה שהן מציבות בפני הילדים.

איפה ההיגיון מיועדת לילדים הרכים יותר, המתחילים לקרוא, לכתוב ולהכיר את פעולות החשבון; התכנים, דרגות הקושי ובמיוחד עבודת המדריכים מותאמים ליכולות הילדים ולצורך שלהם במסגרת תומכת מאוד ומעודדת.

חושבים או מחשבים שמה את עיקר הדגש על אופני החשיבה הפחות שגרתיים בביה"ס – המרחבית, היצירתית וההמצאתית. התכנית מדגישה גם אופני חשיבה של שבירת המסגרת והכללים לצורך פתרון בעיות.

המדריכים

מדריכי תכניות הלוגיקה יגרמו לילדים לחשוב באופן מגוון, שיטתי ומעמיק יותר. לשם כך המדריכים צריכים לנסוך בילדים תחושת ביטחון ומסוגלות; ולהיות שיטתיים וברורים מאוד באופן ההוראה שלהם. אנחנו בוחרים ומכשירים את המדריכים המסוגלים לעמוד באתגר.

תוצרים ואירועים בתכנית

תחרויות ותערוכות כיתתיות ובית-ספריות – פתרון חידות בציורים, מבנים מקשי-שתייה, אליפויות דמקה ועוד. אפשרות להפקת 'עיתון לוגיקה' עם חידות שהילדים כותבים.

קשר עם הבית וההורים

  • הילדים יקבלו מדי שיעור חידה/משימה אחת לפחות לפתור בבית, לרוב ברמה שדורשת התמודדות משפחתית.
  • הילדים מקבלים מספר משחקים הביתה: דמקה, מקלות המלך, משחקי קלפים, טנגרם, פאזלים ועוד. המשחקים יהיו לחלק מחוויה משפחתית (וישמשו את הילדים גם בהפסקות).
  • ערבי ההורים בתכנית משעשעים ומאתגרים לילדים ולמבוגרים.

נושאי הלימוד בתכנית ע"פ חלוקה לקטגוריות חשיבה:

  1. עוגני חשיבה לפתרון בעיות- משחק 'מקלות המלך', ריבועי קסם, יהלומים מסתתרים.
  2. חשיבה מרחבית- דמקה, טנגרם, תנועה בשטח מוגדר ופאזלים. מושגים בהנדסת המישור והמרחב בעזרת חידות ומשחקי גפרורים.
  3. חשיבה מילולית- מילת היום, חידות בציורים, פתרון חידות מילוליות, גימטריה ותרתי משמע.
  4.  חשיבה אסטרטגית- דמקה, מיני-דמקה, משחקי קלפים שונים.
  5. חשיבה פסיכומטרית- סידורים וצירופים, סדרות צורניות וספרתיות ויוצא דופן צורני וספרתי. בחירת תשובה באמצעות אלימינציה.
  6. חשיבה המצאתית – בניה באמצעות קשים, הכנת חידות-ציורים.

מסגרת הוראה ופרטים נוספים:

איפה ההיגיון מיועדת לכיתות א'-ב'

חושבים או מחשבים מיועדת לכיתות ג'-ד', ה'-ו'.

התכניות מבוססת על מפגשים בני 1 ש"ש או 2 ש"ש, לקבוצה המונה עד 37 תלמידים.

/ 5.

דילוג לתוכן