תכנית 'חוק ומשפט' עוסקת בנושאים חברתיים וערכיים מגוונים. הפעילויות בתכנית ניתנות להתאמה לתכנית מפתח הלב של משרד החינוך .חלק מן הפעילויות להלן מתאימות לשכבות הלומדות חוק ומשפט ולהן בלבד.הפעלות אחרות ניתן לבצע גם בשכבות נוספות, או שתלמידי חוק ומשפט יבצעו ההפעלות (בעיקר משפטים מבוימים) בפני שאר הילדים בביה"ס.שימו לב! רבות מההפעלות המתוארות להלן מתאימות למספר חודשים/ערכים. חשוב להתייעץ איתנו לפני שתבחרו.

חודש הפעלות
תשרי
שיתוף והשתתפות
     משפט מבוים 'החרם' – מורן הטילה חרם על דני, תלמיד חדש בכיתה. התלמידים יערכו משפט מבוים בו ידונו בנושא החרם באופן מעמיק ודרמטי במיוחד. ניתן לבצע המשפט מול קהל משכבות שאינן לומדות את תכנית 'חוק ומשפט'

 משפט מבוים 'התקיפה בחורשה' – יואב ועידו ראו נער מכה את ירון מכיתתם ולא דיווחו על כך. האם הם אשמים במשהו? המשפט המבוים דן בשאלת חובת הדיווח ובאחריות שלנו למה שקורה לאחר. בכיתות מתקדמות (שנה ב') ניתן לבצע המשפט מול קהל)
     
 שיעור 'טיעונים לעונש' מוסיף וממשיך את ההפעלה לכיתות ו' במסגרת מפתח הלב 'עורכים חשבון נפש'. לאחר שאדם נמצא אשם בעבירה, על השופטים להחליט מהו העונש שיושת עליו. טיעונים לעונש הם הדרך לשכנע את השופטים להקל או להחמיר בעונש במסגרת החוק. ניתן לבצע גם את המשפט המבוים 'השוד בחנות המכלת' שנושאו קביעת עונש (בכיתות מתקדמות – אפשרי מול קהל).
חשוון
מעורבות חברתית

 שיעור – זכויות החשוד. במהלך שיעור זה הילדים יכירו את הזכויות שיש לכל אחד מאיתנו ושנשמרות גם אם אנו חשודים בעבירה פלילית.

 שיעור – רצח רה"מ יצחק רבין. השיעור דן ברציחות פוליטיות מהעולם (מרתין לותר קינג, אנואר סאדאת ועוד) ומחפש את הקשר בינן.

 שיעור 'עקרונות דיני עונשין' מתאים לעיסוק של כיתות ה', ו' בנושא התקנון, כיוון שהוא מתאר את האופן בו החוק הפלילי מחליט האם להעמיד אדם לדין על מעשה שביצע.

כסלו
שונות
שיעור 'אפליה ושוויון' – מהי אפליה? מתי היא אסורה ומתי היא מותרת? האם יש אפליה טובה? נכיר את המושג אפליה מתקנת ונדון בשאלות ערכיות לאור מה שלמדנו.

משפט מבוים – העפלה – דוד בן גוריון מואשם שנתן לאוניית מעפילים רעועה, שטבעה, הוראה להפליג לישראל. ניתן ומומלץ לבצע המשפט באמצעות קבוצה של תלמידים מצטיינים בפני קהל של כלל השכבות הבוגרות בביה"ס.
טבת
ניהול קונפליקטים

 משפט מבוים  'וונדליזם' – איציק הרס את המצלמה היקרה של אבי. מה גרם לכך? מה צריך להיות עונשו של איציק? המשפט המבוים קשור באופן ישיר לנושא בו עוסקת שכבת ה' במסגרת מפתח הלב.

משפט מבוים 'זהירות בדרכים' – מגוון אירועים בנושא זה"ב. קשור באופן מיוחד לנושא בו עוסקות שכבות ו' במסגרת מפתח הלב. ניתן לקיים המשפט בפני קהל משכבות נמוכות יותר.

משפט מבוים 'פייסבוק 1' – צחי התחזה בפייסבוק למורן וגרם לה השפלה ונידוי. מה יהיה עונשו? המשפט המבוים מומלץ במיוחד בהקשר לנושא בו עורכות כיתות ה' במפתח הלב וכדאי לערוך אותו מול ילדי שכבות נוספות או הורים.

משפט מבוים 'אלימות' – משה תקף את גל וגרם לו לפציעה חמורה. משה טוען שרק הגן על אחיו הקטן. המשפט הזה עוסק ישירות בניהול קונפליקטים בין ילדים ובדרכים לא-אלימות בהן יש לנהוג.

שבט
אחריות

משפט מבוים 'ניסויים בבעלי חיים' – פרופ' כהן מועמדת לדין על שערכה ניסוי בקופי שימפנזה וגרמה להם כאב וסבל. זהו אחד המשפטים שניתן לבצע מול כלל תלמידי ביה"ס (מבלי שהשופטים יכריעו אם פרופ' כהן אשמה) ואז כל כיתה תדון בשאלת האשמה בדיון כיתתי עם המחנכת.

 משפטים מבוימים בנושאים סביבתיים הם דרך מעמיקה ודרמטית ללמוד ולהפנים. ניתן לבצע משפטים בפני קהל בנושא 'אנטנות סלולאריות', בשאלה האם לאפשר סלילת מחלף חדש בכביש 6, או בשאלת הבעלות הציבורית על חופי הכנרת.

 שיעור 'עקרונות דיני עונשין' – מהם הכללים על-פיהם מחליטים האם להעמיד אדם לדין? מתי אדם אחראי פלילית למעשיו?

שיעור ומשפט מבוים 'קטינים' דן בשאלת הגיל והאחריות הפלילית הנלווית אליו. זהו אחד המשפטים הדרמטיים והחזקים ביותר בתכנית ומומלץ לבצע אותו מול קהל.

אדר
נתינה
שיעור 'הלשנה או דיווח' – האם עלי לדווח על חבר שמעתיק במבחן? שמתכוון להרביץ לילד אחר? מה ההבדל בין דיווח להלשנה?

סדנה למורים 'חובת הדיווח' – האם הילדים צריכים לספר למורים על כל הפרה של התקנון? האם יש להעניש את מי שלא סיפר?

משפט מבוים 'עגל הזהב'. בעת שתלמידי כיתות ה' לומדים על מנהיגותו של משה, ניתן לבצע משפט מבוים בו אהרון אחיו מועמד לדין על כך שנעתר לדרישת העם ועשה להם עגל מזהב.
ניסן
אחדות ושונות
שיעור 'אפליה ושוויון' – מהי אפליה? מתי היא אסורה ומתי היא מותרת? האם יש אפליה טובה? נכיר את המושג אפליה מתקנת ונדון בשאלות ערכיות לאור מה שלמדנו.

משפט מבוים 'החרם' – מורן הטילה חרם על דני, תלמיד חדש בכיתה. התלמידים יערכו משפט מבוים בו ידונו בנושא החרם באופן מעמיק ודרמטי במיוחד. ניתן לבצע המשפט מול קהל משכבות שאינן לומדות את תכנית 'חוק ומשפט'
 
אייר
כבוד
 משפט מבוים 'תכנית אוגנדה' – מנחם אוסישקין מואשם שדחה את תכניתו של הרצל וגרם לדחיית הקמת המדינה.

משפט מבוים 'חופש הביטוי' – ילדים פתחו אתר ובו 'עיתון בי"ס'. האם מותר להם לכתוב בו איך להעתיק במבחן? לספר על מצבה הבריאותי של מורה?

סיור מודרך לבית המשפט – כבוד לחוק מתחיל מלראות את מערכת החוק והצדק בפעולה.
סיוון
עבודה בצוות
  משפט מבוים 'עגל הזהב' – אהרון הכהן מועמד לדין על חלקו בפרשת העגל.

 משפט מבוים 'פייסבוק 2' – מרק צוקרברג מואשם ע"י התלמידים בכך שהפייסבוק גרם להם המון קשיים ובעיות. ההורים מגינים על צוקרברג במשפט.

תמוז
בטחון ובטיחות
  משפט מבוים 'אלכוהול בבת המצווה' – במסיבת בת-המצווה של שירי, חלק מהילדים שתו אלכוהול. בסוף המסיבה, הם דחפו את דנה לכביש וגרמו לה לפציעה חמורה. מי אשם בכך?

 משפט מבוים 'ההרעלה' – לימור טיפטפה חומר משלשל למשקה של יפית וכמעט גרמה למותה. מה צריך להיות עונשה?

משפט מבוים 'זהירות בדרכים' – מגוון אירועים בנושא זה"ב. ניתן לקיים המשפט בפני קהל משכבות נמוכות יותר.

/ 5.

דילוג לתוכן