תוכניות העשרה לבתי ספר

כיתות ה'-ו' ז'-ט'
כיתות כיתות א'-ד'
כיתות כיתות א'-ד'

תוכנית העשרה חוק ומשפט

חוק ומשפט – היא תכנית העשרה חברתית לתלמידי כיתות ה'-ו', ז'-ט'. באמצעות משפטים מבוימים הנסבים על נושאים מחיי היום יום, יעסקו הילדים בנושאים החברתיים המשמעותיים והבוערים ביותר עבורם, ירכשו ערכים של אזרחות טובה ויחזקו את יכולתם הרטורית.

במהלך התוכנית, הילדים ילמדו בקצרה נושא משפטי, שאותו הם יכירו באמצעות ניתוח אירועים, כתבות עיתונים, קטעי סרטים ועוד. לאחר מכן נתחיל להתכונן למשפט המבוים, שנסב על נושא מחיי היום-יום של תלמידים (הטלת חרם על ילד, ריב במגרש הכדורסל הבית ספרי ועוד). כל הילדים ייקחו חלק פעיל במשפט. כל אחד יקבל תפקיד של שופט, עורך דין או עד. הילדים יכתבו בעצמם את תפקידיהם ויבצעו את המשפט המבוים בכוחות עצמם, כשהמדריך משמש מנחה בלבד.

במסגרת התכנית יוצאים הילדים לסיור מודרך בבית המשפט, בו הם צופים במשפטים אמיתיים ורואים את מערכת הצדק הישראלית בפעולה.הסיור הוא חוויה מרתקת המשאירה בילדים רושם עמוק ותורמת מאוד לתחושת הכבוד כלפי החוק.

תכנית העשרה קוסמים צעירים

קוסמים צעירים היא תוכנית העשרה בנושא תקשורת בינאישית לכיתות א-ד. עבור ילד, המילה "קסם" לבדה, היא שער לעולם מופלא. הילדים מוזמנים למסע מלא סיפורים ואגדות, במהלכו ילמדו לבצע בעצמם עשרות קסמים מקצועיים; הילדים-הקוסמים יבצעו מופעים וידהימו את חבריהם, את בני משפחתם ואת כל תלמידי בית הספר. במהלך המסע הם ירכשו בטחון עצמי, ניסיון בהופעה מול קהל, סיפור סיפורים, מתן וקבלת משוב ומיומנויות נוספות של תקשורת בין אישית.

לאחר שנשבעו בשיעור הראשון את "שבועת הקוסמים" והתחייבו לשמור סוד, הילדים ילמדו מדי שיעור 1-3 קסמים. במהלך השיעור יופיעו חלק מהתלמידים בפני הכיתה ויקבלו משוב בונה הן על ביצוע הקסם עצמו והן על ההופעה והסיפור. לפחות פעמיים בשנה, נארגן מופע קסמים בו התלמידים יופיעו בפני קהל – בני משפחותיהם, ילדים הלומדים בשכבות הגבוהות יותר ועוד – תוך שימוש באביזרי במה ותפאורה מתאימים. 

בכל שיעור ילמדו הילדים, מלבד הקסמים עצמם, גם טכניקות של עמידה מול קהל, סיפור סיפורים, שימוש בהומור ועוד.

תכנית העשרה לוגיקה

לוגיקה ומשחקי חשיבה היא תוכנית לפיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה לכיתות א-ו. בחדר הכושר של המוח, נרים משקולות של חשיבה מתמטית-לוגית, נעשה מתיחות של חשיבה המצאתית, נרוץ במסלול החשיבה המילולית, ונעשה הרפיה בחשיבה מרחבית ויצירתית. כדי להצליח בתכנית האימונים, נקפיד ליצור אצל כל ילד את תחושת המסוגלות והביטחון ביכולתו.

כל נושא בתכנית מיוחד ב-2 דרכים: צורת החשיבה אותה אנו מאמנים; וסוג המשחקים והאתגרים שישמשו 'מסלול אימונים' לסוג החשיבה הזה. לאחר שהמדריך יציג את האתגר החשיבתי של השיעור – משחק, ציור-חידה, סיפור בלשי וכו' – התלמידים יעבדו עצמאית ויתקדמו בקצב אישי. המדריך יכוון את התקדמותם ויסייע להם לחוש בטחון ביכולתם.

כיוון שנעבוד במגוון גדול של אופני חשיבה, בכל נושא יתחלפו 'הכוכבים' בכיתה. תלמידים שמתקשים לרוב בצורות החשיבה הנפוצות יותר בביה"ס – המילולית והמתמטית – יתבלטו וירכשו בטחון כשנתמקד בחשיבה מרחבית, צורנית, יצירתית או המצאתית.

תוכניות העשרה לבתי ספר

שאלות נפוצות

כמה סוגי תוכניות העשרה לבתי ספר יש לכם?

יש לנו שלושה סוגים של תוכניות העשרה ( חוק ומשפט, קוסמים צעירים ותכנית לוגיקה)

לאיזה כיתות הפעילות שלנו מתאימה?

לכיתות א' – ד' מתאימה תכנית לוגיקה וקוסמים צעירים ולכיתות ה' – ט' מתאימה תכנית חוק ומשפט

/ 5.

דילוג לתוכן