שיקולים בבחירת תוכניות העשרה לבתי ספר

תוכניות העשרה לבתי ספר מוסיפות פן שונה וחווייתי ללמידה, לתלמידים ולבית הספר. תוכניות העשרה עשויות לתמוך בלימודי הליבה בביה"ס או בייחודיות הפדגוגית שהנהלת ביה"ס בחרה. תוכניות העשרה יכולות לחבר את הקהילה הסובבת את ביה"ס לעשייה הבית ספרית.

הניסיון לבחור תוכניות העשרה עשוי להיות מבלבל וקשה. במאמר ננסה להציג כמה מהדילמות העיקריות ולהמליץ על דרכי פעולה שיקלו את בחירת תוכניות ההעשרה שיתנו לביה"ס שלכם את התרומה האופטימלית.

תכנית של חברה או אדם-תכנית

ייתכן ובשכנות לביה"ס שלכם יש מישהו שמוכן ללמד תכנית העשרה שהוא עצמו יצר. בעגה המקצועית מי שכותב את תכנית לימודים וגם מדריך אותה נקרא אדם-תכנית. לעומת זאת, תוכלו לקחת תוכנית העשרה של חברה העוסקת בפיתוח והפעלה של תוכניות העשרה ומפעילה מדריכים אותם היא בוחרת ומכשירה. 

תכנית העשרה לבית ספר

האם אדם-תכנית הוא הימור?

לעיתים תזכו במדריך נלהב ומשקיע, בעל ידע רב בתחום הדעת שלו. פעמים אחרות, תגלו שרצון והתלהבות אינם מבטיחים מקצועיות ולעיתים המדריך העצמאי שלכם עלול 'להיעלם' במהלך שנת הלימודים. אם אתם בוחרים אדם-תכנית שאינו מנוסה בהוראה בבתי ספר, ההימור כנראה גדול ומסוכן מדי. רק אדם-תכנית מנוסה, עם המלצות וקבלות, יכול להיות הימור מוצלח. במקרה הטוב, בו בחרתם אדם-תכנית אחראי ומנוסה, חשוב לבדוק איתו מראש מה קורה בימים בהם הוא חולה או נעדר מסיבה אחרת (החלפת מדריך של תוכנית העשרה ע"י מורה היא בעייתית).

תכנית העשרה לבתי ספר של חברה מקצועית היא ההחלטה הנכונה

בחירת תוכנית העשרה של חברה מקצועית היא דרך בטוחה יותר. ניתן לקבל התרשמויות והמלצות מבתי ספר אחרים על עבודת החברה ומדריכיה, יש מי שייפקח על עבודת המדריך, התוכניות נבחנות פדגוגית על ידי משרד החינוך ונמצאות מתאימות (חשוב לוודא שהתוכניות נכללות ב-'מאגר התוכניות והמענים' ומאושרות לרכישה במערכת 'גפ"ן) ויש למי לפנות במקרה של היעדרויות. למעשה, חלק משמעותי מהשרות של חברת העשרה הוא לוודא שהכיתות לא יישארו ללא מדריך, גם במקרה של מחלה או אירוע אחר.

חברה איכותית אמורה לקיים מפגשים עם הנהלת ביה"ס לתאום ציפיות ומועדי הפעלות שונות. כך לדוגמה, בתוכנית קוסמים צעירים יש לסכם על מועד ההופעות של התלמידים (בחנוכה מופע פנימי בביה"ס, בפורים מופעי חוצות במסדרונות ובחצר, בסוף השנה מופע מול ההורים) ואילו בתכנית חוק ומשפט יש לסכם על מועד הסיור המודרך בבית המשפט, על מועד ביצוע פורום קטינים-משפט-קהילה ועל מועד המשפט המסכם מול  ההורים.

תכנית תומכת למידה או תוכנית חווייתית

תוכניות שכותרתן נראית מבטיחה, דוגמת 'מחשבים' או 'אנגלית' ומבטיחות ליצור ידע בתחומי דעת שביה"ס מלמד נופלות לעיתים קרובות במלכודת השעמום. אין כנראה דרך סודית וייחודית ללמד את תחומי הליבה באופן טוב יותר מהמורים ואתם עלולים לגלות ששיעור העשרה בתחום המחשבים מוקדש למעשה למשחקי מחשב.

מאידך, לתוכנית העשרה חייבת להיות אמירה פדגוגית ומבנה שיוצר חוויה משמעותית. חשוב לבחון את הדרך בה תכנית העשרה מפעילה את התלמידים ומאפשרת להם ביטוי יצירתי אישי וקבוצתי. יצירת מופעי קסמים, תחרויות לוגיקה ומשחקי חשיבה, או ביצוע משפטים מבוימים הן דוגמאות להפעלות המשלבות חוויה ולמידה באמצעות התנסות.

הכל קם ונופל על המדריך

כל בעל ניסיון בתכניות העשרה, יודע שהמדריך שיגיע לביה"ס הוא הגורם החשוב ביותר בהצלחת התוכנית. למעשה, היכולת לאתר ולהכשיר מדריכים טובים הוא בסיס המיומנות שלנו כחברת העוסקת בהפעלת תוכניות העשרה. צוות המדריכים שלנו נבחר בראש ובראשונה בזכות היכולת הפדגוגית והניסיון בהדרכה. תארים אקדמים וידע מקצועי חשובים פחות מהניסיון האמיתי בבתי ספר וכיתות. אנחנו מכשירים את המדריכים שלנו מבחינה פדגוגית ומקנים להם ידע מקצועי, ומקדישים כל מאמץ לשמר את המסירות והאהבה שלהם להוראה והדרכה בכל דרך אפשרית.

Share:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
תוכניות העשרה

תוכניות העשרה לבתי ספר תורמות להתפתחות האישית של התלמידים ולבניית

עוד »
תכניות העשרה לבתי ספר

ביטחון עצמי הוא מיומנות חיים חשובה ביותר המסייעת בכל משימה

עוד »

קיימים מספר מונחים מבלבלים וחופפים בתחום תוכניות ההעשרה לבתי ספר,

עוד »
דילוג לתוכן