משפט מבוים – הדרמה החינוכית

החוויה שעוברים תלמידים במהלך הכנת וביצוע משפט מבוים נשארת איתם לעד. מתבגרים אוהבים מאוד לשחק ולהציג (Acting), לדון בחיי היום שלהם, ולשחק משחקים (games). המשפט המבוים מאפשר להם לעשות את כל אלה בדרך יצירתית במיוחד המשאירה חותם קוגניטיבי ורגשי.

במשפט מבוים, כל אחד מהתלמידים ממלא תפקיד של עד או של עורך דין או של שופט. כיוון שיש לכל צד מספר עדים, ולכל עד אנחנו ממנים עורך דין שיכין יחד איתו את החקירות שלו, הרי שכל התלמידים בקבוצה ממלאים תפקיד משמעותי ופעיל במשפט המבוים.

כל אחד מהעדים במשפט מכין את התפקיד שימלא וכותב יחד עם עורך הדין את השאלות והתשובות שדרכן יציגו את הגרסה שלהם. העדים ועורכי הדין גם כותבים את תפקידיהם בהצגה וגם משחקים אותם באופן רגשי, תוך הזדהות עם הדמות שהם מייצגים. ההזדהות והאמפטיה שהעד-השחקן חש במהלך הדיון היא שהופכת את החוויה הלימודית למשמעותית כל כך. ההזדהות והאמפטיה הזו הם שהופכים את המשפט המבוים לכלי חינוכי משמעותי יותר מדיבייט, בו העיסוק ביכולת הרטורית הטכנית מחליף את ההזדהות והרגש.

משפט מבוים דורש עבודת צוות מורכבת ביותר. בצוות בהגנה ובצוות התביעה חברים עד עשרה תלמידים שלכל אחד מהם תפקיד שונה לחלוטין. אחד הוא הנאשם, אחרת היא הנפגעת, אחרת היא עדה מומחית ועוד אחד עד ראיה וכן הלאה. כל העדים מטעם ההגנה מכינים את הגרסאות שלהם לאירועים במשפט ומוסיפים ראיות ומוצגים שיוכיחו את גרסתם. עדי ההגנה צריכים לוודא שהגרסאות שלהם תואמות ותומכות זו בזו, באופן שישכנע את השופטים לזכות את הנאשמת ואילו חברי צוות התביעה צריכים לשכנע את השופטים להרשיע. התיאום בין חברי הצוות גורם להם לעבוד יחד באופן מורכב ואינטנסיבי מאוד. הידיעה שהניצחון במשפט מושג באמצעות עבודת צוות, גורמת לתלמידים לסייע לחברי הצוות המתקשים ולתמוך בהם.

במהלך תכנית 'חוק ומשפט' התלמידים יבצעו 3-4 משפטים מבוימים, שהאחרון בהם יהיה מול קהל. ההורים יוכלו לראות כיצד ילדים משפרים באופן משמעותי מאוד את ביטחונם העצמי בעמידה מול קהל ואת היכולת הרטורית שלהם. דווקא ילדים ביישנים, שאינם מתבלטים בשיעורים אחרים, יפתיעו את המחנכות שלהם ואף את הוריהם.

Share:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
תוכניות העשרה

תוכניות העשרה לבתי ספר תורמות להתפתחות האישית של התלמידים ולבניית

עוד »
תכניות העשרה לבתי ספר

ביטחון עצמי הוא מיומנות חיים חשובה ביותר המסייעת בכל משימה

עוד »
תכנית העשרה לבית ספר

תוכניות העשרה לבתי ספר מוסיפות פן שונה וחווייתי ללמידה, לתלמידים

עוד »
דילוג לתוכן